Sveta Lucija od Sirakuze (284. – 303.)
zbog svoje je vjere podnijela mučeništvo
303. godine;
ona je i zaštitnica vida, krojača i kovača.
Progonitelji kršćana mačem su joj odrubili
glavu nakon dužeg mučenja. Kroz svu kršćansku povijest štuje se među kršćanima
kao mnogostruka zaštitnica – slijepih (tjelesno i duhovno), ratara, lađara, staklara,
krojača, tkalaca, pisara, vratara i kovača.
Postoji malo pouzdanih podataka o njezinu životu
ali kako predaja kaže, dok je još bila djevojčica, otac ju je obećao nekom
bogatom mladiću za ženu. Otac je ubrzo umro, a i majka Eutihija joj se teško razboljela.
Velik dio imetka potrošile su na liječnike, ali joj nitko nije mogao pomoći.
Bolest nije prestajala. Tada su Lucija i njezina majka krenule na grob svete
Agate u Kataniju. Došavši tamo, Luciji se ukazala sveta Agata i rekla joj:
”Zašto tražiš moj zagovor za ozdravljenje svoje majke, kad i sama možeš
isprositi zdravlje za svoju majku. Vjera joj je tvoja pomogla. Već je
ozdravila, zato što si ti svojom čistoćom u svom srcu pripremila dragi stan za
Gospodina. Kao što je Krist po meni proslavio Kataniju, tako će po tebi
proslaviti Sirakuzu.” Lucijina majka je zaista ozdravila.U velikoj radosti zbog
majčina ozdravljenja, Lucija je odlučila svoju baštinu razdijeliti siromasima,
da zauvijek ostane samo Isusova. Majka ju je savjetovala da imetak oporučno
razdijeli siromasima, ali joj je Lucija odgovorila: ”Tako bih siromasima dala
svoje imanje samo zato što ga ne mogu ponijeti sa sobom u vječnost. Uostalom,
kad nam na putu treba svjetlost, svjetiljku nosimo pred sobom, a ne za leđima.
Tako i naša dobra djela trebaju svijetliti pred nama dok putujemo u vječnost.”
Što je naumila, to je i učinila. Sve je svoje počela dijeliti siromasima. Zato
ju je njezin mladić prijavio da je kršćanka. Luciju su onda prisiljavali da se
žrtvuje rimskim idolima. Odbila je ponudu riječima: ”Ja poznam samo jednoga
Boga, stvoritelja neba i zemlje. Njemu je najdraža žrtva kad pomažemo siromahe
i udovice. Sve sam svoje razdala siromasima. Preostalo mi je još jedino da i
samu sebe žrtvujem Gospodinu.” Kad joj je sudac zabranio dalje govoriti, hrabra
je Lucija odgovorila: ”Gospodinova se ne smije gušiti. Ja sam službenica
Gospodina koji je rekao da će njegov Duh govoriti iz učenika kad im budu
sudili.” Onda joj se sudac rugao zato što je rekla da iz nje govori Božji Duh.
Lucija je dalje svjedočila: ”Dok čisto živim, moje je tijelo hram Duha
Svetoga.” Okrutni sudac joj je tada zaprijetio da će je na silu osramotiti u
javnoj kući, pa da će je ostaviti Božji Duh. Na to mu je ona odgovorila: “Ako
mi budeš na silu oduzeo čistoću, moja duša neće biti oskvrnjena, nego ću imati
na nebu dvostruku krunu. Grijeh je samo ono što čovjek učini slobodnom voljom.”
Kad je sudac pokušao odvesti Luciju u kuću bludnica, nisu je mogli maknuti s
mjesta.
Predaja kaže da je jaram volova nije mogao
pokrenuti. Kada je nije uspio osramotiti na ovaj način, naredio je da je poliju
vrelim uljem i smolom pa da je zapale. No, vatra nije dolazila do nje, već je
stajala poput proljetne ruže. No, kako tvrdo ljudsko srce nema smilovanja, dao
joj je probosti vrat mačem. Tako je Lucija dobila odjednom dvije krune:
djevičansku i mučeničku. Prije smrti uspjela je primiti euharistiju i
predvidjela je skoru smrt Dioklecijana kao i prestanak progona kršćana. Njeno
predviđanje vrlo se brzo ostvarilo. Krajnji čin mučenja bilo je vađenje njenih
očiju, ali nekim čudom ona je uspjela vidjeti i bez očiju.
U tradiciji narodne i crkvene pobožnosti svetu
Luciju vrlo često prikazuju s pladnjom i parom očiju na njemu.
Narodna tradicija je
povezala ugaslu svjetlost njezinih slijepih očiju s najdužom noći zimskog
sunčevog ciklusa. Pripisivali su joj posebnu moć – sveta Lucija bi zimskom
suncu povratila snagu – svjetlost, da bi moglo ponovno zagrijati promrzlu
zemlju iz koje bi niknuli novi plodovi.
NE ZABORAVITE:
Jedan običaj koji se sačuvao do danas jest
običaj sijanja božićne pšenice kao simbola obnove života i plodnosti. Na dan
Svete Barbare ili Svete Lucije sije se pšenica, simbol života u katolika i
pripravlja zelenilo za ukras kuće i stola kod svetkovanja Božića. Sam običaj
pretkršćanskog je porijekla, ali danas ima kršćansku simboliku, a svrha mu je
blagoslov ljetine. Zanimljivo je da ovog običaja nema u protestantskim
zajednicama i velikom dijelu Europe pa je uz Portugal i južnu Italiju, on vezan
još samo za hrvatsko podneblje. Do Božića pšenica lijepo naraste u posudi
ispunjenoj vodom, te ukrašava božićni stol, dok tijekom božićnog vremena stoji
pod borom, uz jaslice ili u kutu sobe. Da bi izgledala lijepo, pšenica se
podrezuje i ovije hrvatskom trobojnicom, a u nekim se krajevima posred pšenice
stavi jabuka te svijeće. Nakon Božića pšenica se daje pticama jer se ništa iz
tog svetog doba ne smije baciti. Prema narodnom vjerovanju, gustoća iznikle
pšenice, boja i sočnost njezinih vlati, predskazat će bolju ili lošiju žetvu
iduće godine.
Nema komentara:
Objavi komentar